Weekje op reis met RENZE! - Reisverslag uit Mombassa, Kenia van Marco Hendriks - WaarBenJij.nu Weekje op reis met RENZE! - Reisverslag uit Mombassa, Kenia van Marco Hendriks - WaarBenJij.nu

Weekje op reis met RENZE!

Door: Marco Hendriks

Blijf op de hoogte en volg Marco

07 Januari 2014 | Kenia, Mombassa

Een weekje vakantie met Renz!

1 JANUARI
Het begon allemaal met de reis van Mtwapa naar Nairobi. Op 1 januari om 7.00 uur in de bus richting Nairobi om op tijd te zijn om Renz op te kunnen halen van het vliegveld, die 2 januari rond 4 uur in de ochtend zou landen. Aangekomen in Nairobi een van de jongens ontmoet, Daniel, die ik trainde in Shariani. Even bijgepraat en beetje rond gelopen. Ook nog een andere jongen die ik trainde tegen gekomen, maar die helaas weer een ‘streetboy’ is geworden. Samen met Daniel een hotel gevonden voor een redelijk prijs. Die avond vroeg gaan slapen om op tijd te zijn voor Renze.

2 JANUARI
Om 3.15 uur in de taxi richting het vliegveld om Renze te halen, aangekomen bleek hij helaas al een half uur te zitten wachten (sorry). Samen met de taxi naar het hotel gegaan om zo’n 2 uurtjes te gaan slapen. De rond een uur of 9 besloten om weg te gaan en een sim-kaart proberen te regelen (die helaas niet werkte in de iPhone. Daarna ontbijtje gehaald en eigenlijk een beetje uit het niets om een auto te gaan huren voor de periode. Zo’n 2 uur gezocht en uiteindelijk een Katherine ontmoet die ons gelukkig wilde helpen!
Na een goed bedrijf gevonden te hebben gelijk besloten om Nairobi uit te gaan. Tijdens vertrek natuurlijk in een file staan. En toen gebeurde het… De ramen stonden nog open (beetje stom van ons) en ik had de telefoon van Renze in mijn handen. Er werd geklopt op de rechterkant en kijken beide die kant op, terwijl er een halve seconden later de telefoon uit me handen word gejat! Nog uitgestapt en gerend, maar had nooit gelukt. Na zo’n 10 uur in Nairobi te zijn, een telefoon kwijt (sorry).

Dus opzoek naar het juiste politiebureau, wat nog een aardige zoektocht werd (2 uur!). Aangifte gedaan en dan eindelijk op reis met de bestemming Naivasha!! Na zo’n 3 uur rijden ( zoals gewoonlijk een paar keer fout gereden) aan gekomen bij een hotel. Heerlijk knus geslapen met ze tweeën in een bed, maar midden in de nacht maar op de grond gaan slapen (bij het geluid van Renze is een straaljager niks).

3 JANUARI
Wekker om uurtje of 6 zodat we een lange dag vol mooie dingen zouden maken. Eerste bestemming was Lake Naivasha. Eindelijk aangekomen een prachtig meer vol met prachtige vogels. Aan de andere kant van het weggetje een rozenkwekerij (natuurlijk van een Nederlander). Na het bekijken van het meer zijn we verder gegaan naar het nationale park Hell’s Gate gegaan. Aardig wat dieren gezien, maar helaas geen olifanten, neushoorns of leeuwen. Wel genoten van ook het prachtige uitzicht boven op de berg.

Na genoten te hebben van het park onze reis voortgezet richting Nakuru! In Nakuru aangekomen een rondje gelopen en een paar cd’s gehaald voor in de auto. Daarna hotel gevonden en weer lekker knus wezen slapen.

4 JANUARI
Zoals gewoonlijk weer vroeg opstaan (half 6 het wekkertje) om op tijd te zijn in het nationale park Nakuru. Renze trouwens nog heel veel last van de muggen tijdens de nacht , ik totaal niet! In het park boven op een berg met een prachtig uitzicht op het meer en de natuur. Willen we verder rijden, doet de auto niks meer! Geen contact, lampje of geluidje vanuit de auto. Het park gebeld om ons op te komen halen. Na flink met de deur dicht gegooid te hebben zegt Renze: HIJ DOET HET WEER! Dus natuurlijk snel weer verder gereden. Een paar uurtjes later viel hij weer uit, maar gelukkig andere toeristen in de buurt die ons konden helpen en er achter kwamen dat er een contact van de accu niet goed vast zat. Aan laten draaien, hartelijk bedankt en met nog een beetje geknepen billetjes in de auto verder door het park rijden. Weer veel dieren gezien en zo ook vandaag neushoorns! (Weer eentje om van het lijstje te schrappen.

Daarna de reis voortgezet om naar Nyahururu te gaan en de Thompson’s Falls te bekijken. Daar zo’n 30 minuten genoten van het gekletter van het water en daarna, dankzij Renz die het boekje las, richting een meertje vlakbij gegaan waar nijlpaarden waren. Paar nijlpaarden in het meertje gezien en daarna onze reis gemaakt naar Nyeri.

Daar de auto laten was, binnen en buiten, banden spanning laten checken en de accu laten controleren (1000 shilling bij elkaar = 8.80 euro). Daarna wezen slapen om morgen alweer vroeg wakker te worden.

5 JANAURI
Vandaag met een droog sneetje brood in de maag op weg naar het nationaal park Aberdare. Door een verkeerde afslag genomen te hebben eerst een uur door gebergte gereden en kleine dorpjes (rural area). Daarna de poort gevonden, maar moesten bij het hoofdkantoor een kaartje kopen. Dus weer terug en daarna weer naar de poort (die we natuurlijk nu in één keer wisten te vinden). Na zo’n 5 minuten de eerste Keniaanse olifanten tegen gekomen, die ook nog eens op het pad liepen (heel dichtbij dus!). Na een tijdje rondgereden te hebben besloten om naar de watervallen te gaan. We dachten een pad gevonden te hebben, waarbij de hobbels, bobbels, gaten en geulen de auto tot een flinke botsauto maakte en waarbij de pikkerige en stekelige aardige krassen in de lak van de auto maken (oeps….) uiteindelijk een weg wat nergens naar toe leidde dus weer hetzelfde pad moeten nemen. Uiteindelijk de eerste waterval gezien, met een prachtig uitzicht en een paar mensen die aan het vissen waren daar. Daarna hup weer in de auto en opzoek naar de 2 grootste watervallen van Kenia. Uiteindelijk gevonden en een prachtig uitzicht!

Na uit het park gereden te hebben rond een uur of 5 de auto laten schoonmaken en de schade bekeken (en dat was echt niet leuk om te zien zoveel krassen!) dus een beetje beide een klote gevoel. Nog even boodschappen gedaan, maar vanwege gebrek aan parkeerplek weg moeten rijden. Na een uur elkaar dan toch gevonden zo snel mogelijk uit Nyeri wezen rijden en op weg naar Thika , waar we in een hotel kwamen waarbij wiet, alcohol, vrouwen met vieze mannen aardig in overvloed waren. Om ons “verdriet” minder te maken een malibu genomen op de kamer. Hopelijk zullen de krassen in de lak geen groot probleem worden als we de auto terug brengen dachten we…

6 JANUARI
Na een luidruchtige avond vol muziek toch vroeg het bed uit om richting de Fourteen Falls te gaan. Aangekomen geen poort of iemand die ons entree vraagt dus hup naar binnen. Daar met een gids met een bootje naar de overkant gegaan en op de rotsen geklommen om een prachtig uitzicht te hebben op alle watervallen. Daarna zei hij dat we ook kunnen duiken en met een beetje geknepen beillen besloten om dat te doen! Boven op de watervallen de kleren uit (niet helemaal, dus niet de Kenyan Way) De eerste sprong was al aardig hoog, maar eenmaal in het water gevallen te zijn echt super vet! Daarna konden we nog een hoger en toch de sprong gedaan!! Daarna met een toeristische route, op blote voetjes met de gids en door de rivier naar de overkant lopen. Ik kan je zeggen het was moker glad! Renze een keer uitgegleden en ik de gehele tijd met het gevoel ‘waar zijn we aan begonnen..’ Had nog liever 10x van de waterval gesprongen. Aangekomen bij de overkant de slippers aan, droge kleren aan en zo’n 400 meter verder naar een meertje gegaan waar nijlpaarden zaten. Helaas de nijlpaarden alleen de koppen boven water gezien, maar toch even leuk.
Na dit gezien te hebben weer terug gaan rijden naar Nairobi.
Aangekomen in Nairobi hotel gevonden en Renze met een reisbureau gepraat om te kijken wat te doen. Uitkomst is morgen ochtend om 8.15 uur naar Masai Mara te gaan, super gaaf natuurlijk! Ik morgen om 7 uur de bus terig naar de kust om weer te werken.

Maar wat moeten we doen met de auto?! Al die krassen en konden het niet meer terug brengen, gezien het bedrijf gesloten was en we in de ochtend beide te vroeg weg moesten. Dus na veel bellen dan om 8 uur de auto kunnen inleveren. In de avond de tassen herpakt en hopen op het beste voor morgen met die auto…

7 JANAURI
Ik om 7 uur bij de bus, tenminste kon hem niet vinden. Dus gelukkig een man die me hiel en met een flinke pas de bus gehaald. Renz helaas alleen moeten laten met de auto, maar via een sms gehoord dat hij ingeleverd was en hij de borg terug heeft gehad! (de billen kunnen nu ontspannen). Renze is nu als het goed is rond de Masai Mara en ik ga zo maar eens wat trainingen voorbereiden en verder aan het evenement, want dat moet ook gebeuren…

We hebben samen in ieder geval een top tijd gehad en ik kan niet wachten tot Renzje bij de kust is om samen nog de laatste dagen in Kenia te doen.

Trouwens nog 24 dagen en dan is het weer terug vliegen naar het koude Nederland:D

Groetjes en kusjes,

Renze en Marco

• 07 Januari 2014 - 20:20

Hans:

Super week man, kun je lang aan terug denken. Of volgend jaar met Simone doen

• 07 Januari 2014 - 20:41

Ans Opdam:

FANTASTISCH VERHAAL !!! SUPER GAAF !!
    geniet er nog maar even van !!
    greetzzz from IJMUIDEN CITY